utorok 20. februára 2018

Domáce rohlíky... pokus č. 1 s receptom

Môj názor je, že niet nad dobré pečivo - jedno či slané alebo sladké, plnené alebo čisté, s príchuťami (myslím tým akože bylinky či sušené rajčiny), posýpkou, malé, veľké, také aj onaké... hlavne nech je správne chrumkavé, mäkké, nafufňané, ľahké ako obláčik... skrátka také, aké si predstavujeme, že by malo byť. Moje chute tunajšia slovenská ponuka, žiaľ, málokedy ohúri, skôr nie ako áno, preto sa smejem, že žiť o niečo južnejšie, tak vážim dobrých 100 kíl, lebo iné ako pečivo by som nejedla.=D Napr. pekárenské výrobky v Slovinsku, ktoré kúpite v malinkých lokálnych pekárničkách ...tie píííšu! Alebo aj taký burek v Prištine!!! .... Skrátka, už dávnejšie som si dala záväzok, že si budem piecť vlastné domáce pečivo, pretože si myslím, že je lepšie ako to bežné z obchodu. Na chleba si ešte netrúfam, desí ma pocit zlyhania, a tak som začala s niečím, čo všetci označujú "za jednoduché" - rohlíkmi. Takže tento článok bude o mojom prvom pokuse upiecť rohlíky, o tom prečo si myslím, že vyšli aj prečo nevyšli, jednoducho s komentárom k receptu a aj so samotným receptom.



Začnem receptom. Na suroviny je veľmi jednoduchý - väčšinu z nich máme vždy doma. Príprava je nenáročná v prípade, že zvládnete pripraviť kvások ... Cesto je klasické kysnuté, no žiadna veda (až na ten spomínaný kvások!).

Na cca 16 rohlíkov s gramážou v priemere 40 g (tak vyšli mne) budeme potrebovať:
500 g hladkej múky
1 čl soli
1 čl kryštálového cukru
250 ml mlieka
23 gramov čerstvých kvasníc
60 g sádla - bravčovej masti (v tuhom stave; môžte nahradiť aj iným tukom, ale ja by som nerobila drahoty ;))

cca deci mlieka na potretie rohlíkov

Postup:
Z polovice mlieka si pripravíme kvások z kvasníc. Mlieko ohrejeme na miernom ohni - podstatné je, aby nebolo príliš studené, ale ani príliš teplé. V studenom kvasnice nepracujú, v horúcom nebudú tiež... pre mňa osobne je kvások veda a nie vždy mi vyjde. Mlieko by teda malo byť vlažné, že vraj teplé ako pre kojencov.;) Doň potom prisypeme lyžičku cukru a rozdrobíme kvasnice. Necháme postáť do doby, kým sa mlieko nezmení na napenenú svetlohnedú hmotu... čo trvá orientačne tak 20 minút... odhadom.
Kým nám kvások pracuje, do jednej misy si nasypeme múku, soľ a roztopené sádlo. Do tejto zmesi nakoniec prilejeme zbytok mlieka a kvások. Vymiesime cesto. Spočiatku by sa malo lepiť, ale po niekoľko minútovom miesení sa začne cesto oddeľovať od stien - vtedy je hotové. Jemne ho poprášime hladkou múkou, prikryjeme misu čistou utierkou a necháme napospas času - kysnutiu, ktoré zaberie cca jednu či dve hodiny kým cesto cca nezdvojnásobí svoj objem.

Vykysnuté cesto hodíme na pomúčenú dosku, ešte pár krát premiesime rukami, rozdelíme na 4 rovnaké časti. Jednotlivé kusy cesta rozvaľkáme do približne oválneho tvaru, ktorý prerežeme do kríža - vzniknú tak 4 trojuholníky. Takto postupujeme so všetkými kusmi cesta. Spolu by sme tak mali dostať 16 trojuholníkov.
Tieto trojuholníky potom pevno rolujeme(!) tak, že dva cípy trojuholníka sú bližšie k nám a rolujeme smerom k cípu - od seba. Zrolované trojuholníky ukladáme na pekáč vystlaný papierom na pečenie vždy cípom dole... inak by sa cesto pri pečení rozvinulo. Takto pripravené rohlíčky necháme odpočívať ešte cca 20 minút, kým znova nenakysnú. Potom ich potrieme mliekom a dáme do vyhriatej trúby. Pečieme cca 18-20 minút pri 180 stupňoch - dozlatista.=)

Hotové rohlíky hneď prenesieme na mriežku (aby sa zospodu nezaparili) a necháme vychladnúť .... hoci vynikajúce sú ešte teplé s obyčajným kúskom masla.
Hotové a vychladnuté rohlíky sa dajú zamraziť - skúšala som a naozaj to funguje.

Hotovo.=)


Môj komentár:
Hľadala som viacero receptov na rohlíky. Tento recept nepovažujem za ideálny, ale dá sa sním pracovať. V konečnom dôsledku hodnotím recept kladne, no treba sa s ním i tak troška pohrať. Za prvé - cesto mi prišlo trocha hutnejšie ako by malo byť a pri miesení sa hádam už od začiatku oddeľovalo od stien... čo by sa podľa mňa kysnuté cesto nemalo. Popravde, čakala som neúspech práve z tohto dôvodu, a preto som sa ani nijak zvlášť nesnažila pri rolovaní rohlíkov. Takže sa ospravedlňujem za tie zvláštne tvary - odflákla som to, no tiež si myslím, že to chce určitú prax v "rolovaní rohlíkov", aby vyzerali ako tie z obchodu.
Čo sa ešte receptov týka, osobne by som rovno ignorovala tie, v ktorých sa píše, že máte všetko nahádzať do jednej misy aj  s kvasnicami a len zamiesiť a čakať, že vám to vykysne... alebo strčiť cesto na noc do chladničky a čakať, že vám to vykysne...  Tiež som našla recepty v ktorých sa do trúby počas pečenia rohlíkov vkladala miska s vodou aby sa vytvorila v rúre para. Tento "trik" som nepoužila... neviem či reálne funguje, ale mne vyšli rožky aj bez toho, takže ... nechám na každého zváženie.

Čo sa týka chute, konzistencie, výzoru oproti tým kupovaným. Recept uvádzam práve preto, lebo mne tieto rohlíky naozaj chutili. Moja mamina síce spomínala, že jej prišli málo slané ... môže byť. Ak to príde aj vám, v strede pečenia môžte rohlíky potrieť roztokom vody a soli.
Konzistencia je hutnejšia podľa mňa v porovnaní s rohlíkom z obchodu, čo mne osobne zasa len vyhovuje.
No a tvar.... to som už vysvetľovala. Tie moje rohlíčky boli veľkosťou polovičné... také mini rohlíky. Ale to nejak vyladím časom.=)

Asi vás zaujíma aj výdrž rohlíka. Vydrží dlhšie ako kupovaný? Nebudem vás napínať ... nie, nevydrží. Skrátka kysnuté cesto, a s týmto názorom sa stretnete pri viacerých receptoch, je najlepšie čerstvé. Časom gumovatie a napokon tvrdne. Preto som skúšala aj možnosť hotový rohlík zamraziť a rozmraziť. Bol úplne v poriadku.

No a čo by som zmenila na ceste? Určite kvalitnejší kvások - ten môj až tak nevykysol a myslím si, že sa to podpísalo aj na kvalite (hutnosti) cesta a hotových rožtekov. Ak však ani v tom nie je závada, sú recepty, kde na 500 g múky používajú 300 ml mlieka... tak skúsim to.=) 

A tip na záver - ak nechcete použiť mlieko, skúste použiť rovnaké množstvo obyčajnej vody.;)

Toľko k zhodnoteniu. A čo yv a domáce pečivo? Rohlíky, chleba, žemličky... či dokonca vianočky??? Pečiete? Skúšate? Alebo to kupované vám úplne vyhovuje? 
BB


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

OBRÁTENÝ MANDARÍNKOVÝ KOLÁČ