štvrtok 11. januára 2018

Plnené DONUTY

Poďme si spolu urobiť šišky s otvormi. Inak povedané – donuty. Chvíľu som uvažovala, či sa naučiť vysmážané, či pečené, no potom som si povedala, že v prevažnej väčšine nachádzam prvú verziu, nuž pôjdem viac do klasiky. Našla som si recept, ktorý som si len minimálne upravila, ale povedala som si, že stoj čo stoj prídem na to, ako urobiť plnenú verziu. Nakoniec to nebolo zložité. „Zložité“ bolo, že som ich narobila 25, pretože celá široká rodina sa chystala na výlet na Donovaly a chcela som po drahom poslať prekvapenie na raňajky v podobe sladkých donutových šišiek, takže som sa v kuchyni obracala jedna radosť. A keď som ráno vstala, zatiaľ čo drahý už bol na ceste za snehom...zistila som, že ich zabudol doma! ;) Nuž, aj to sa stáva...

Na cesto pre cca 25 donutov potrebujete:
-          50 ml mlieka
-          110 ml vody
-          2 vajcia
-          20g droždia
-          70 g kryštálového cukru
-          10 g soli
-          500 g polohrubej múky
-          160 g vlažného masla
+          Olej na vysmážanie

Na plnku potrebujete:
-          1 balenie jahodového (alebo iného) pudingu
-          2 PL krupicového cukru
-          400 ml mlieka
(počítajte s tým, že možno budete na toľko donutov potrebovať dvojitú dávku pudingového krému)

Na dozdobenie:
-          180 g bielej (alebo mliečnej, či horkej) varovej čokolády
-          Cukrovú posýpku, alebo kúsky čokolády
  

Postup na cesto:
Vajcia, mlieko, vodu zmiešame vareškou. Droždie namelníme, alebo nastrúhame do múky a pridáme ju do misy tiež. Cesto vypracovávame ručne. Pridáme cukor so soľou a na kocky pokrájané vlažné maslo, ktoré nám „popúšťa“ a mäkne popri trpezlivom spracovávaní cesta. Je lepivejšie, takže si počas spracovávania pokojne pridávajte hrste múky. Keď sú už suroviny spojené, zakryte misu kuchynskou utierkou a dajte cesto na teplé miesto minimálne na hodinu kysnúť. Po hodine môžeme cesto na pomúčenej doske rozvaľkať – hrúbka je 1-1,5 cm, ako vám vyhovuje. Vykrajujeme kolieska a diery v strede koliesok. Kolieska zakryjeme čistou utierkou a necháme ešte pol hodinku podkysnúť.
Napokon si v hlbokej panvici necháme rozpáliť dostatočné množstvo oleja a postupne donuty z oboch strán vysmážame do hnedo-zlata. Ukladáme ich na servítky, ktoré odsajú olej a na ne opäť dáme servítky. Keďže ja sa snažím vždy čo najviac zbaviť oleja, doslova dezerty typu šiška obalím zo všetkých strán a vždy na ďalšiu várku dám čistú servítku.

Postup na plnku:
Presne podľa návodu si uvaríme klasický puding. Mlieko som stiahla z 500 ml na 400 ml, aby nebol až tak riedky. Pri chladnutí sem tam premiešame, aby až tak nestuhol a potom prenesieme do cukrárskeho vrecka s úzkou špičkou. Plníme týmto spôsobom – špičku zabodneme zhora do donutu na štyroch, od seba približne rovnako vzdialených, miestach a dáme ju mierne do šikma. Potom plníme. Čiže donut sa nám „napije“ pudingu zo všetkých strán. Nebojte sa dier zhora, veď na donuty ide ešte poleva.
Ako som spomínala, na takúto plnú várku možno budete musieť uvariť ešte jeden puding.

Zdobenie:
V parnom kúpeli si roztopte čokoládu a donuty v nej z polovice máčajte. Hneď posypte cukrovými ozdôbkami, alebo kúskami čokolády a nechajte zaschnúť.



Tip: Podľa môjho osobného názoru sú najlepšie zopár hodín po dokončení, ak nie na druhý deň. Keďže donuty sme pripravili v oleji, dobre mi padlo nechať ich skrátka trochu „obschnúť“. Ráno boli naozaj skvelé! A malý sánkar, čo sa mi večer vrátil, si ich nevedel vynachváliť! 



Polly

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

OBRÁTENÝ MANDARÍNKOVÝ KOLÁČ