nedeľa 8. októbra 2017

Čo ľudia pijú a rybky jedia?

Vďaka priateľovi a jeho nebojácnosti ochutnať čokoľvek nové či netradičné, a teda najmä vďaka jeho povolaniu námorníka, mám doma pomerne slušnú zásobu zaujímavých vecí na jedenie či pitie. Už som sa takto naučila ako pripraviť yerba maté do kalabasy, tureckú kávu v džezve, ale tiež viem, čo to je kisiel atď. Takto priniesol priateľ aj "xufu", že to len vymáčame vo vode a bude z toho super nápoj, ktorý pil v bare na pláži vo Valencii v Španielsku. Doniesol vlastne len malé plátené 250 gramové vrecko, ktoré stálo na polici asi rok... skrátka k otestovaniu sme sa dokopali dostali až teraz. V článku sa tak dozviete, čo to tá "xufa" vlastne je, ako sa pripravuje a ... ešte pár zaujímavostí. Tento článok skrátka nevynechajte a čítajte až do konca!=D

Horchata de xufa je nápoj - mliečne biely, ktorý je pôvodom z Valencie, ale že vraj je známy po celom Španielsku. V Španielsku som bola len raz, aj to len na okraji - v Santiagu de Compostela, takže toto úplne potvrdiť neviem, ale že sa pije vo Valencii, tak to viem určite. Nápoj je teda mliečne biely a má orechovú (mandľovú), jemne sladkastú chuť. Veď napokon sa aj vyrába zo sušených hľúz rastliny, ktoré sa nazývajú aj tigernuts - tigrie orechy... Orechy to ale v skutočnosti nie sú. Zbiera sa podzemná časť rastliny - hľuzy, ktoré len vyzerajú ako hnedé, usušené orechy či bobule. U nás sa táto rastlina volá šachor jedlý alebo zemné mandle.

Ako som zistila, rastlina má nielen množstvo pomenovaní, ale aj množstvo využití. Už som teda načrtla, že sa z týchto "orieškov" vyrába mliečny nápoj. Vyrábajú sa z nich však aj vločky, ktoré môžte dať do raňajších cereálii či kaše, alebo tieto oriešky môžte skrátka namočiť do vody a chrumkať ako snack miesto čipsov. Ide totižto o nie veľmi známu superpotravinu, ale k tomu sa dostanem neskôr. Už trocha bizarné mi prišlo, keď som objavila, že na Slovensku tieto tigernuts poznáme tiež.... rozomleté na múku ich pridávame do návnad pre ryby!!!=D Asi naozaj platí, že čo kraj, to iný mrav.=D Ale prečo nie... Jedinou nevýhodou (alebo výhodou??? Asi záleží na uhlu pohľadu =)) je to, že je to vlastne burina, ktorá sa vie množiť naozaj rýchlo a jednoducho a vydrží aj mrazy do mínus 7 stupňov. Vráťme sa však k nápoju.


Nápoj sa teda pripravuje z očistených a usušených hľúz. Tie sa namočia aspoň na 24 hodín do vody. Takto odmočené ich môžte jesť alebo ich hodiť do mixéra, priliať vodu a rozmixovať. Na 250 g týchto hľúz sme použili cca 1 liter vody. Orechy mixujete až na úplne jemno a kým sa číra voda nesfarbí do biela. Do mixéra ešte pridáme sladidlo - cukor, med, javorový sirup, agáve - čokoľvek, čo máte radi... nám tam veľmi pasovali sladké ďatle; ďalej škoricu (nemusíte šetriť) a dáva sa tam aj citrónová kôra - my sme ju síce vynechali, ale vy môžte experimentovať ako sa vám zachce. 
No a teraz prichádza na rad tá špinavá práca. Je totižto nutné prepasírovať celú túto vzniknutú hmotu - musíme oddeliť rozmixované oriešky od tekutiny. Môžte na to použiť veľmi jemné sitko, gázu... alebo silonkovú pančuchu.... my sme sa nebáli a použili práve tú pančušku ako to odporúčala jedna slečna v YT tutoriale a naozaj to fungovalo. 
Keď celý obsah prepasírujete, zostaté rozmixované orechy vrátime späť do mixéra a pridáme ešte trocha vody - cca 250 - 500 ml vody. Rozmixujeme a ešte raz prepasírujeme. Ide o to, že v orechoch je stále ešte dostatok chutí. Netreba to však opakovať do nekonečna, stačí takto dva razy, inak bude vzniknuté "mlieko" veľmi zriedené a bez chute.
Výsledná tekutina bude mliečna, biela až jemne karamelová - záleží od toho, koľko ste pridali škorice a čím ste sladili. Tekutinu odporúčam preliať do uzatvárateľných fliaš, strčiť do chladničky a nechať cez noc odležať, aby sa všetky tie chute zvýraznili a spojili. V chladničke by mal nápoj inak vydržať dva až tri dni... a teda z 250 g orieškov mi vzniklo cca liter a pol nápoja. Pred podávaním potom nezabudnite fľašu dobre pretrepať, pretože vzniká usadenina.;)



Nápoj mi veľmi chutil chladený, rovno z chladničky, ale spravila som si z neho aj ovsenú kašu a tá bola fenomenálna! Na smoothie mi už síce nevyšlo, ale nebála by som sa použiť ho aj tam - ako náhradu napr. za sójové, mandľové či ryžové mlieko. 
Vo Valencii sa že vraj mieša ešte s ľadovou drťou... ako často píšem na blogu - skúšajte, experimentujte a sami zistite, čo vám najviac chutí.=)


No a čo sa týka tej superpotraviny. Tak prosím pekne, túto rastlinu poznali že vraj už v starovekom Egypte - je stará asi 6 000 rokov. Obsahuje vysoký podiel vlákniny, minerálov a vitamínov - o.i. horčík a draslík, vit. C. Neobsahuje lepok. 

Xufa, horchata de xufa, tigernuts, tigrie orechy, zemné mandle či šachor jedlý.... pod všetkými týmito názvami môžte nájsť tieto hľuzy či "oriešky". Na internete ich zoženiete prakticky bez problémov, stačí len pohľadať niektorý z týchto názvov a potom už môžte vyrábať svoje vlastné rastlinné, bezlaktózové mlieko. Mne osobne tento nápoj veľmi chutil, takže som si hneď objednala ďalšie oriešky. =DDDD

Na záver ma zaujíma či zvyknete piť rastlinné/orechové mlieka a či ste niekedy už na tento nápoj či rastlinku natrafili. Ja som ju teda skúsila vôbec prvý raz.... a asi to bude láska na prvý pohľad. ;)
BB

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

OBRÁTENÝ MANDARÍNKOVÝ KOLÁČ