piatok 11. augusta 2017

Apple Pie alebo skrátka: Môj rustikálny jablkáč;)

Najlepší jablkáč na svete!... Ale nie, samozrejme, že nie úplne na celom svete! Len žartujem. Ale takýto pocit máte, keď si napečiete naozaj rozvoniavajúci koláčik, ktorému ste dali cca dve hodiny času a potom do večera čakáte, kým ho konečne s rodinkou načnete. Ešte stále vonia ako medové jabĺčka, váš hlad sa však vystupňoval po tom, čo ste na neho iba tak ľútostivo hľadeli a čakali, čiže prvý kúsok je doslova nebíčko na jazyku! A neskromne – myslím, že robím celkom dobrý klasický Apple pie. Mám taký svoj osvedčený recept, s ktorým som sa rozhodla podeliť.

Suroviny na cesto:
-          300 g polohrubej múky
-          200 g masla (rovno z chladničky)
-          1 čl soli
-          1 čl kypriaceho prášku
-          1 a ½ balíka vanilínu
-          100 ml studenej vody
-          1 vajce na potretie

Suroviny na plnku:
-          500 g jabĺk
-          1 balík vanilínového cukru
-          50 g krupicového cukru
-          1 Zlatý Klas (40 g)
-          100 g posekaných vlašských orechov

Postup na cesto:
Najprv si zmiešame všetky sypké suroviny a potom do nich dáme na kocky nakrájané maslo. Rukami spracujeme do sypkejšej hmoty a nakoniec prilievame vodu, kým sa nám nepodarí spracovať kompaktné cesto. Netreba to s vodou preháňať, ja som napríklad celých 100 ml nespotrebovala. Cesto rozdelíme na dve časti, zabalíme do fólie a uložíme aspoň na hodinku do chladničky, aby sa s ním potom lepšie pracovalo.

Postup na plnku:
Jabĺčka ošúpeme, odstránime jadrovníky a potom ich pokrájame na drobné kocky. Dáme ich do hrnca a posypeme vanilínom a krupicovým cukrom. Zalejeme vodou a varíme až do mäkka. Treba ochutnávať. Ja som mala sladké jabĺčka, ale keď máte kyslejšie, možno usúdite, že sa hodí viac cukru. Keď už sú mäkké, vysypeme na ne Zlatý Klas a chvíľku povaríme s ním. Môžeme aj pridať trošku vody, ak sa nám prášok zle rozmiešava, keďže sa nám dosť odparila. Nakoniec vmiešame posekané vlašské orechy a odstavíme.
Rúru si predhrejeme na 200 C (pri teplovzdušnej som dala „ventilátorový“ ohrev). Jednu časť cesta vyvaľkáme (tenšie, no nie príliš) a prenesieme na okrúhlu formu. Nebudem klamať, je to krehké cesto, treba ho navinúť na valček a preniesť opatrne. Druhú časť máme na dozdobenie. Lepšie sa používa, keď už sa nepridá múka ako pri vaľkaní. Ja som z neho napr. dotvorila aj okraje na forme, aby boli krajšie. Dolepila som ich :). Zo zbytku som ručne uvaľkala „mriežku“, ktorú som samozrejme aplikovala po tom, čo som na cesto vyliala jablkovo-orechovú plnku. Cesto na vrchu kláča som pretrela vajíčkom.
Pečieme 20-25 minút. Keď vrch zhnedne, je hotovo.
Apple pie má prenikavú vôňu a krehko chrumkavé cesto, ktoré skrýva šťavnatú plnku. Je skrátka dokonalý!


Polly

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

OBRÁTENÝ MANDARÍNKOVÝ KOLÁČ